Merkpositionering

Merkpositionering is meer dan opvallen: het is strategisch kiezen hoe je in het hoofd (en hart) van je doelgroep komt. Want wie slim kiest en positioneert, wint hun vertrouwen.

Gratis adviesgesprek
Close-up van handen op een toetsenbord
Iris achter computer

Hierom is een merkpositionering belangrijk

Een ijzersterke merkpositionering is jouw geheime wapen. Het bepaalt hoe jij je onderscheidt in een zee vol concurrenten. Het helpt je heldere keuzes maken:

  • Wie zijn we écht?
  • Welke klanten passen bij ons?
  • Hoe laten we dat zien in onze marketing en communicatie?

Op deze manier trek je mensen aan die écht bij je organisatie passen. Of het nu gaat om nieuwe klanten, collega’s of partners. Een goede merkpositionering verbindt jouw merk met de doelgroep die jij voor ogen hebt. Precies wat je nodig hebt als je wilt groeien.

Op zoek naar jouw merkpositie

Een sterke positie claimen vraagt keuzes maken, een beetje lef tonen, maar vooral: je organisatie en omgeving door en door kennen. Daarom is het zo belangrijk om je organisatie, medewerkers, doelgroep en concurrentie te (leren) kennen. Met ons Impact-model krijg jij inzicht in jullie doelgroep, concurrenten en merkidentiteit. Drie belangrijke onderdelen die aan de basis staan om een positie in te nemen in de markt.

Merkpositionering met ons Impact-model

Merk: Jullie passie. Jullie DNA. Jullie merkidentiteit. Hoe werkt het team samen? Welke mijlpalen hebben jullie bereikt? We vragen het hemd van je lijf en vertalen alle inzichten in een manifest. Dit wordt jullie kompas: waar jullie in geloven en waar jullie voor staan.

Doelgroep: Waarin lijken jullie op je klanten? En welke problemen los je voor hen op? We praten met klanten en partners. Zo achterhalen we precies wat jullie doelgroep écht drijft en formuleren we een relevante merkboodschap. Want ‘soort zoekt soort’, maar dan met een strategisch plan.

Concurrenten: We analyseren het speelveld. Wat gebeurt er in jullie markt? Wat doet de concurrentie? Hoe sterk is hun online aanwezigheid?

We brengen kansen in kaart om het net even anders – en beter – te doen. Zo ontdekken we jullie onderscheidende kracht en helpen we je die overtuigend uit te spelen.

Dorinke is aan het schrijven

De kracht van kiezen

Kennis is mooi, maar focus is key. Want wanneer je keuzes durft te maken over waar je merk voor staat en voor wie het bedoeld is, claim je een ijzersterke positie in de markt. Met een sterke (her)positionering leg je de basis voor je merkbeleving. En die beleving gaat verder dan een mooi design of een slimme social media post. Het inspireert jullie medewerkers en straalt door in jullie communicatie, klantenservice en uiteindelijk jullie hele organisatie. Eerst positioneren… daarna imponeren.

Meer weten?

Onze creatief strateeg Iris vertelt je graag meer over onze aanpak. Zin om samen te ontdekken hoe jouw merk kan opvallen en overtuigen?

Maak een afspraak
Iris Smit
  • Logo Duran
  • Logo A1 Bedrijvenpark
  • Logo Binnen Makelaars
  • Logo Vesten Groep
  • Logo NFA

Ontdek wat wij voor anderen hebben gedaan

Van strategie tot uitvoering: we helpen merken groeien met sterke content, design en marketing. Benieuwd hoe we dat aanpakken?

Cases bekijken