Van Cora tot Henk… Wat is de magie van het merkpersonage?

de man van de Albert Heijn, de vrouw van Mora en de vrouw van Woodwing

Zeggen we ‘Albert Heijn’, dan denk je vast ook aan supermarktmanager Henk van Dalen (en de HAMSTEREEEEN-hamsters). Zeggen we “mmmmm… van Mora”, dan hoor je meteen het Maastrische dialet van Cora. Dát is de magie van een reclamepersoonlijkheid. Met ‘Scienta’ bedachten wij ons eerste typetje! Hoe dat verliep én hoe jij een merkpersonage creëert lees je in deze blog.

BN’ers als boegbeeld van een supermarktketen of vakantiediscounter: ze zijn niet meer weg te denken uit het reclameblok. Van Thomas Acda in de Lidl-flat tot het Jumbo-gezin van Frank Lammers, merken kiezen al jaren herkenbare ambassadeurs als hét gezicht voor hun merk. Maar waarom werkt dat zo goed?

Wat is de meerwaarde van een merkpersonage in content?

 

  1. Emotionele binding: Een merkpersonage creëert een sterke emotionele band tussen het merk en de consument. Door een personage menselijke eigenschappen te geven ontstaat er een gevoel van vertrouwen en nabijheid, waardoor consumenten eerder geneigd zijn loyaal te blijven aan je merk.
  2. Storytelling mogelijkheden: Een merkpersonage opent de deur naar boeiende verhalen. Het biedt de mogelijkheid om jouw merkverhaal op een ludieke en memorabele manier te vertellen. We worden allemaal aangetrokken door verhalen, en een merkpersonage geeft je de kans om je merk op een boeiende manier te presenteren. Niet alleen in video, maar ook in advertenties, (online)banners, winacties of zelfs je vacatures.
  3. Differentiatie en herkenning: In een verzadigd medialandschap (lees: overvloed aan contentitems) kan een merkpersonage fungeren als een differentiator. Het helpt je merk zich te onderscheiden van de concurrentie en dát zorgt voor herkenning. Consumenten associëren het personage met je merk, waardoor het gemakkelijker wordt om in hun geheugen te blijven hangen en de voorkeur te krijgen boven andere merken.

Cora van Mora

Hoeveel impact een merkpersonage kan maken bewijst Cora van Mora. Briljant gespeeld door actrice Juliëtte de Wijn en al ruim 30 jaar het gezicht van het snackmerk. De vrolijke Cora verscheen in tientallen reclame spotjes en ze haalde met de carnavals hit ‘Knallen met die ballen’ zelfs de hitlijsten in 2020.
De campagne van Mora bestond uit een videoclip, optredens op Nederlandse festivals én een carnavalsoutfit van Cora haar kenmerkende witte jas en slagersmuts. Mmmm… van Marketingsucces!

Het typetje van WoodWing: Scienta!

Maar voor je eigen merkpersonage hoef je echt niet per se een primetime reclameblok te hebben. Met de buitenaards-behulpzame Scienta creëerden wij onze eerste merkpersoonlijkheid bij Frescon.
Vertolkt door Meike van Es brengt dit typetje op een excentrieke manier de software van WoodWing onder de aandacht. Met een flinke dosis humor, een knaloranje broekpak en vrolijke bos krullen zorgt Scienta nu al voor herkenbaarheid! Bekijk hier de video.

Hoe creëer ik een effectief merkpersonage?

 

  1. Ken je doelgroep: Zorg dat je diepgaand begrip hebt van je doelgroep voordat je een merkpersonage creëert. Analyseer hun voorkeuren, interesses en waarden. Een merkpersonage moet resoneren met de doelgroep om de emotionele verbinding met het merk versterken. Wat vinden ze belangrijk of grappig? Welke problemen ervaren ze? En wat voor rol spelen ze in hun team?
  2. Consistentie is key: Zorg voor consistentie in de presentatie van je merkpersonage over alle marketingkanalen. Of het nu op sociale media, in advertenties of op verpakkingen is, een consistente representatie versterkt de herkenbaarheid en bouwt geloofwaardigheid op bij het publiek.

 

  1. Bedenk unieke kenmerken: Kies een kleurenpallet dat aansluit bij het karakter van je merkpersonage én je merkwaarden en laat deze terugkomen in kleding, accessoires en branding-elementen. Experimenteer met verschillende poses en expressies om de veelzijdigheid van je merkpersonage te laten zien. Deze visuele kenmerken zorgen ervoor dat je merkpersonage opvalt in verschillende merkuitingen en blijft hangen.

 

  1. Laat ruimte voor evolutie: Het creëren van een merkpersonage is geen eenmalige taak. Sta open voor de mogelijkheid van evolutie en aanpassing naarmate de markt verandert. Een merkpersonage dat kan meebewegen met de tijd, trends en veranderende consumentenbehoeften, blijft relevant!

Merkpersonages in de praktijk

Zo gaven we Scienta karaktereigenschappen uit de re-branding van de softwarepartij WoodWing: een tikkeltje rebels en met heel veel passie voor haar werk. Ze heeft haar documentatie op de rit (zoals de doelgroep graag wil) en ze ziet een ISO-keuring lachend te gemoed (wat voor kwaliteitsmanagers een doel is).

Daarvoor doken we in de beoogde doelgroep van kwaliteitsmanagers en evalueerden we hun frustraties en interesses. We schreven het script, zochten contact met professionele acteurs en produceerden de eerste reclamevideo. We hebben al heel wat ideeën voor de toekomst van Scienta!

Heb je al ideeën voor jullie merkpersonage? Stuur ons een appje en we denken graag met je mee: 06-21360823

Ontdek wat wij voor anderen hebben gedaan

Van strategie tot uitvoering: we helpen merken groeien met sterke content, design en marketing. Benieuwd hoe we dat aanpakken?

Case bekijken