Jaarlijks voert Newcom een uitgebreid onderzoek uit naar het gebruik van social media in Nederland. De resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek 2025 bieden waardevolle inzichten die je direct kunt toepassen in je online marketingstrategie. Hieronder hebben we de belangrijkste bevindingen samengevat.
Het aantal social media gebruikers blijft stabiel
Het aantal Nederlanders van 15 jaar en ouder dat social media gebruikt, blijft licht groeien en bedraagt nu 14,4 miljoen. Hoewel het totale gebruik toeneemt, is het aantal platforms dat mensen dagelijks gebruiken gedaald van 2,4 naar 2,0. Gemiddeld besteden we ongeveer 115 minuten per dag aan social media. Het gebruik van social media blijft hoog, maar Nederlanders worden kritischer in welke platforms ze dagelijks gebruiken.
Populaire platforms: stijgers en dalers
De top van populaire platforms blijft onveranderd. WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn blijven aan de top en zijn zelfs in gebruik gegroeid. Ook TikTok laat een stijging zien in gebruikersaantallen en heeft Pinterest gepasseerd. Tegelijkertijd zijn er ook verliezers: X (voorheen Twitter) verliest fors met een daling van bijna een half miljoen gebruikers, en ook BeReal neemt flink af.
Groei in dagelijkse gebruikers
Het aantal dagelijkse gebruikers neemt bij vrijwel alle grote(re) platforms toe. Dit benadrukt het belang van consistent en relevant zijn op deze platforms om je doelgroep te blijven bereiken.
Wil jij het volledige rapport van NewCom lezen? Download het hier!
0 Comments