Klanten naar je toe trekken door ze een oplossing te bieden voor een probleem waarvan ze misschien nog niet weten dat ze die hebben. Dit noemen we marketingstrategie ‘demand generation’. Maar hoe zet jij deze marketingstrategie in én hoe bepaal je de juiste strategie voor demand generation? Want zonder effectieve strategie is het alsof je probeert te vissen zonder aas – je wacht eindeloos, maar de vissen bijten niet. In deze blog duiken we in het belang van demand generation en geven wij jou praktische tips die jij kan toe passen in jouw eigen strategie.

Wat is demand generation?

Met demand generation richt jij je op het genereren van belangstelling en vraag naar de producten en/of diensten van jouw bedrijf. Het doel van deze marketingstrategie is het creëren van bewustzijn: waarom jouw doelgroep nu juist jouw product of dienst nodig heeft. De volgende stap is het wekken van interesse en potentiële klanten door de verschillende fasen van het koopproces leiden. Het einddoel van demand generation is het genereren van kwalitatieve leads die kunnen worden omgezet in betalende klanten.

Om dit doel te bereiken, moet men verschillende marketingmiddelen inzetten. Denk aan: content contentmarketing, SEO (zoekmachineoptimalisatie), e-mailmarketing, evenementen en social mediacampagnes. Middelen die allemaal worden ingezet om potentiële klanten te informeren en overtuigen.

Verschil tussen demand generation en lead generation

Demand generation onderscheidt zich van directe verkoop- of leadgeneratie activiteiten doordat het een langetermijnstrategie is. Bij lead generation richt jij je op de 3% die al interesse heeft getoond in jouw product of de dienst. Dit vraagt om andere content: zo worden vaak leadformulieren ingezet om data te verzamelen. Met demand generation wil je top-of-mind worden bij de overige 97% die (nog) niet bereid is om te kopen. Door interesse te wekken en vertrouwen te winnen bij de doelgroep vergroot je de vraag naar een product of dienst.

4 praktische tips voor effectieve demand generation

Op naar de praktijk. Hoe pak je demand generation aan. Wij geven jou vier handige aanknooppunten gemakkelijk en praktisch om aan de slag te gaan:

1. Ken je publiek

Het begint allemaal met een diepgaand begrip van jouw doelgroep. Wie zijn ze? Wat drijft hen en vooral zijn hun pijnpunten? Hoe kan jouw dienst of product hun leven makkelijker maken? Heb je deze vragen beantwoord? Dan kun je gerichte content creëren die hierop inspeelt. Informeer jouw doelgroep. Vertel waarom jouw product of dienst de pijnpunten weghaalt.

2. Lever waardevolle content

Demand generation draait volledig om waardevolle content die aansluit op de behoeftes en wensen van jouw doelgroep. Gebruik een mix van formats zoals blogs, video’s, e-books en webinars. Optimaliseer jouw content voor SEO om de online zichtbaarheid te verhogen en benut social media om je boodschap te verspreiden en interactie met jouw publiek te stimuleren.

3. Optimaliseer je website, SEO & mailing

Zorg ervoor dat jouw website gebruiksvriendelijk is, met makkelijke navigatie en snelle laadtijden. Optimaliseer de website voor zoekmachines om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Implementeer ook een effectieve e-mailmarketingstrategie met gepersonaliseerde berichten. Dit verhoogt de relevantie en effectiviteit van jouw communicatie.

4. Analyseer en optimaliseer

Meet de resultaten van je marketingactiviteiten en gebruik deze data om jouw strategieën voortdurend te verbeteren. Wat werkt goed? Wat kan beter? Aanpassen en bijsturen op basis van prestaties is de sleutel tot succes.

Slotgedachten

Demand generation is geen eenmalige inspanning, maar een voortdurend proces van afstemming en optimalisatie. Het vereist geduld, doorzettingsvermogen en een bereidheid om te leren en aan te passen. Maar de inspanningen zijn het waard: meer leads, meer klanten en uiteindelijk een bloeiend bedrijf.

Ben jij klaar om jouw demand generation inspanningen naar een hoger niveau te tillen? Bij Frescon Online Branding staan we klaar om je daarbij te helpen. Met onze expertise in (content)marketing kunnen wij jou ondersteunen bij het ontwikkelen van een strategie die resultaten levert. Stuur ons gerust een berichtje!

 

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *