Zoek je nieuwe sneakers of een bedrijf die jouw bank kan reinigen? Steeds vaker zoeken mensen via social mediakanalen (zoals TikTok en Instagram) de antwoorden op hun vragen. Social mediaplatformen worden dus steeds meer gebruikt als zoekmachine. In deze blog nemen we jou mee in de wereld van social search: je vindbaarheid en zichtbaarheid op social media.
De nieuwe zoekmachine: social media
YouTube is een betere zoekmachine dan Google zelf, volgens The New York Times. Gen-Z gebruikt weer een ander platform dan de oudere generatie. Je raadt het al: TikTok. Van de jongeren geeft 74% aan dat ze TikTok gebruikt als zoekmachine. En 54% gebruikt liever TikTok als zoekmachine dan Google. Jonge consumenten zoeken dus snel naar informatie. En dat vinden ze via verschillende social media.
Vergroot je vindbaarheid op social media
Zorgen dat jouw doelgroep jouw bedrijf en producten/diensten goed kan vinden op social media, heet: Social SEO (zoekoptimalisatie voor social media). Bij deze marketingstrategie gebruik je relevante zoekwoorden, titels en alt-teksten (teksten die een foto beschrijven, zodat zoekmachines weten wat erop de foto staat) om de doelgroep te bereiken. Zorg ervoor dat deze de zoekvraag van de doelgroep beantwoorden.
Best practices social search voor verschillende kanalen
Social media platforms hebben verschillende algoritmes en eigenschappen. Voordat we specifieke tips per platform delen, beginnen we eerst met algemene tips.
Algemene optimalisatietips voor social media
Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, kom je erachter welke zoektermen relevant zijn voor jouw doelgroep. Door deze zoekwoorden in te zetten op je website en social media content, weet de doelgroep jouw bedrijf beter te vinden.
- Profiel/biografie: zorg ervoor dat deze altijd up-to-date zijn. Denk hierbij aan actuele openingstijden en beschrijf ook in het kort wat er te halen valt en voor wie. Voeg één of twee zoektermen toe, zodat je goed vindbaar bent.
- Vul bij afbeeldingen de alt-teksten in. Zo weten zoekmachines wat erop de desbetreffende afbeelding staat.
- Hashtags: gebruik hashtags om relevante en belangrijke onderwerpen uit te lichten in je social media bericht. Ook kun je branded hashtags gebruiken: hashtags die speciaal voor je bedrijf zijn gemaakt. Noem bijvoorbeeld de naam van je bedrijf in de branded hashtag.
- Tekst/spraak: ondertitel video’s waarin gesproken wordt, verwerk zoektermen en de beschrijving en gebruik deze ook in de gesproken tekst.
- Locatie: benoem ook de locatie als je een bericht deelt over een evenement of project. Instagram heeft bijvoorbeeld een aparte functie waar je een locatie kunt invullen als je een bericht plaatst.
Optimaliseer al je kanalen voor social search
In Nederland gebruiken we gemiddeld 4,4 socialmediakanalen per persoon. WhatsApp, Facebook, Instagram en YouTube zijn op dit moment de populairste kanalen. TikTok Snapchat en Pinterest groeien ook steeds verder door. Kijk per kanaal waar voor jou en jouw doelgroep optimalisatiekansen liggen.
YouTube SEO
Zorg ervoor dat meer mensen jouw video’s bekijken door de vindbaarheid van je kanaal te vergroten met deze SEO-tips:
- Gebruik pakkende titels waarin relevante zoekwoorden worden gebruikt.
- Vermeld belangrijke informatie in de beschrijving van de video. Benoem hier het primaire zoekwoord en voeg secundaire zoekwoorden toe om de vindbaarheid te vergroten. Ook kun jij een call to action toevoegen om de doelgroep naar jouw website te sturen.
- Zorg voor goede ondertiteling in ingesproken video’s.
- Voeg relevante hashtags toe in de beschrijving van je video. Hierdoor help jij het algoritme beter begrijpen waar je video over gaat.
- Maak per onderwerp afspeellijsten van video’s. Zo kunnen gebruikers sneller vinden waar ze naar zoeken.
- Kies een aantrekkelijke thumbnail voor de video’s en genereer geen clickbait content. Een thumbnail is de afbeelding die mensen zien in de zoekresultaten voordat ze op de video klikken.
- Like en deel jouw video’s en reageer op de reacties van kijkers onder je eigen video’s.
Instagram SEO
Gebruikers zoeken op Instagram niet alleen naar hashtags en personen, maar zoeken ook naar locaties en bekijken stories. Maak je pagina goed vindbaar met de volgende optimalisatietips:
- Vermeld relevante zoekwoorden in jouw afbeeldingen, video’s, hashtags en de beschrijving van je profiel.
- Zorg ervoor in je bio (omschrijving in je profiel) duidelijk staat wie jij bent en wat jouw bedrijf de doelgroep aanbiedt. Voeg relevante zoekwoorden toe om jouw vindbaarheid te vergroten.
- Creëer jouw eigen hashtags (branded hashtags): verwerk je bedrijfsnaam in jouw hashtags. Zo kunnen mensen makkelijk content terugvinden.
- Vermeld locaties bij je posts, zodat mensen jouw bedrijf ook vinden wanneer ze op een locatie zoeken.
- Gebruik polls en stel vragen in stories die jij plaatst. Creëer videocontent om te gebruiken als reels.
Facebook SEO
- Zorg ervoor dat je profiel goed ingesteld staat. Denk hierbij aan: jouw biografie, naamgeving en URL.
- Schrijf regelmatig berichten waarin zoekwoorden van jouw zoekwoordenonderzoek terugkomen. Gebruik linkjes naar de nieuwste blogs of producten.
- Moedig je klanten aan om reviews achter te laten op jouw profiel.
- Varieer in content: plaats foto’s, video’s, nieuws en informatie over nieuwe producten. Analyseer de data van jouw berichten om erachter te komen waar de doelgroep het meeste naar kijkt.
LinkedIn SEO
Als bedrijfseigenaar is LinkedIn een onmisbaar social mediaplatform. Zorg er daarom voor dat jouw LinkedIn profiel goed is ingericht met deze tips:
- Verwerk zoekwoorden in de beschrijving van jouw profiel.
- Wees actief op jouw kanaal om betrouwbaarheid en expertise te laten zien. Maak ook hier gebruik van zoekwoorden
- Bouw een netwerk op en ga het gesprek aan.
- Verzamel referenties en voegvaardigheden toe aan jouw persoonlijke profiel en het profiel van je werknemers.
- Vergeet niet om hashtags te gebruiken.
X (voorheen Twitter) SEO
Ondanks een verlies van 11,6% van de dagelijkse gebruikers na de overname door Musk, blijft X een populair platform. Gebruik deze tips om X optimaal in te zetten:
- Voeg in je biografie relevante zoekwoorden en locaties toe.
- Maak unieke content met relevante zoektermen en hashtags
- Zoek interactie met anderen en jouw doelgroep.
- Link door naar jouw website vanuit X.
- Gebruik afbeeldingen en video’s en probeer Twitter Threads: dit zijn een serie berichten die aan elkaar gekoppeld zijn. Dit kun je inzetten om langere verhalen te vertellen.
- Haak in op trending hashtags voor een grotere zichtbaarheid.
Pinterest SEO
Pinterest is de afbeeldingenzoekmachine. Hier kun je jouw doelgroep kennis laten maken met jouw producten/diensten.
- Optimaliseer je profiel door er zoekwoorden en hashtags in te verwerken.
- Maak per onderwerp borden aan en link door naar jouw website.
- Optimaliseer je pins (de afbeeldingen die je plaatst) door alt-teksten, hashtags en relevante zoekwoorden toe te voegen.
- Gebruik afbeeldingen van een hoge kwaliteit.
- Plaats regelmatig nieuwe pins om meer volgers te krijgen.
TikTok SEO
Dit platform staat bekend om korte video’s, grappige uitdagingen en dansjes. Maar voor marketeers is dit ook een platform om de verschillende doelgroepen aan te spreken. Dit zijn de tips voor de TikTok-zoekmachine:
- Gebruik zoekwoorden in je biografie, je tiktoks en in reacties.
- Kies de juiste hashtags voor je product/dienst en gebruik hashtags waarin je jouw locaties benoemt.
- Maak video’s tussen de 21en 34 seconden. Dit is de optimale duur van een TikTok.
- Gebruik trending sounds om meer weergaven te scoren.
- Voeg ondertiteling toe voor toegankelijkheid en vindbaarheid.
- Blijf de prestatie van jouw TikToks analyseren en volg trends.
Ook andere kanalen bieden kansen voor social search: zoals Reddit, Tumblr, Quora en Spotify. Kies de kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is en neem deze mee in je strategie.
Reden genoeg dus om met deze tips jouw kanalen eens langs te lopen en te optimaliseren. Kom je er niet uit? Stuur een appje en wij kijken met jou mee: 06 21 36 08 23. Mailen kan natuurlijk ook!
0 Comments