In de snel evoluerende wereld van branding is het cruciaal om je doelgroep goed te begrijpen. Wij delen daarom in dit artikel vier tips voor een effectief doelgroepsonderzoek. Met als voorbeeld: ons onderzoek voor softwareontwikkelaar Scorion waarbij wij vijf docenten, toetsexperts en managers spraken bij hogescholen en universiteiten. We interviewden respondenten van Amsterdam tot de Verenigde Staten en Zuid-Afrika!

Zó doe je doelgroepsonderzoek

1. Doorvragen, doorvragen, doorvragen

Als interviewer is het jouw taak om tot waardevolle antwoorden te komen. Daarvoor stel je open vragen én vraag je door. Waarom is dat zo? Hoe zit dat precies? Heb je daar een voorbeeld van? Soms voelt dat als een open deur of vragen naar de bekende weg… Maar zo kom je tot de kern!

💡 Een voorbeeld: Je interviewt een docent die Scorion gebruikt voor het administreren van toetsscores van studenten. ‘Wat is de belangrijkste meerwaarde van deze software?’ Het bespaart me tijd. ‘Waarom vind je tijdwinst belangrijk in je werk?’ Omdat er genoeg komt kijken bij docent zijn, administratie is niet het leukste. ‘Waar besteed je die tijd liever aan?’ Aan mijn studenten natuurlijk! Ik wil veel meer aandacht besteden aan coaching, mijn studenten op weg helpen bij lastige opdrachten, stimuleren en aan het denken zetten. ‘Waarom vind je dat belangrijk?’ Omdat ik wil dat ze zélf de leiding nemen in hun onderwijs. Een student die verantwoordelijkheid voelt over zijn eigen toekomst maakt de meeste groei door.

Kortom, tijdwinst blijkt maar een productvoordeel! De eindwaarde van een docent is eigenaarschap en verantwoordelijkheid stimuleren. Studenten inspireren en aandacht geven met groei en voortgang als ultiem streven. Zonder drie keer doorvragen was je antwoord ontzettend rationeel en ‘plat’ gebleven.

2. Krijg inzicht in communicatievoorkeuren

Door te polsen van welke mediakanalen jouw doelgroep gebruik maakt, weet je wáár je doelgroep bereikt kan worden. Vraag bijvoorbeeld: welke kanalen raadpleeg je voor kennis en inspiratie op jouw vakgebied? Dit is ook een mooie gelegenheid om te polsen of een medium waar jullie nog niet aanwezig zijn, kans van slagen heeft. Luisteren jouw respondenten wel eens naar een podcast? Of bezoeken ze festivals? Zo ja, welke? Allemaal waardevolle inspiratie!

💡 Nu je weet wáár je doelgroep zich bevindt online, wil je weten aan welke informatie ze behoefte hebben. Vraag bestaande klanten bijvoorbeeld naar hun ervaring tijdens het aankoopproces. Wat waren afwegingen om voor jullie product/dienst te kiezen? Welke uitdaging hadden ze op dat moment? En wat was het moment dat ze écht zochten naar een oplossing? Welke vooroordelen hadden zij voor de aanschaf van jullie product of dienst? Allemaal onderwerpen waar je tijdens de customer journey op kan inspelen.

3. Verzamel input voor je contentstrategie

Vraag tijdens je interview vooral welke trends en thema’s je respondent op dit moment bezighoudt. Laat de branche waarvoor je onderzoek doet daarbij los. Het is belangrijk om de werkomgeving van je doelgroep te verkennen. Worstelen ze met terugloop van klanten? Kunnen ze lastig vacatures invullen? Of kampen ze met technische uitdagingen?

💡 Deze antwoorden zijn content-goudmijnen voor je contentstrategie. Je weet immers precies welke thema’s jouw doelgroep interessant vindt. Zoek een invalshoek waarin jouw product of dienst een oplossing biedt voor zo’n actueel ‘probleem’. Zoals bij Scorion: onze online score-dashboards motiveren studenten beter en geven docenten houvast tijdens coaching-momenten. Wat inhaakt op de trend van didactisch onderwijs: studenten zelfstandig keuzes laten maken over hun ontwikkeling. Schrijf hierover een whitepaper, maak een podcastaflevering of andere relevante content. Zo toon je je expertise en laat je zien dat je op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen binnen de sector.

4. Vergaar objectief informatie

Eerlijke, anonieme feedback van je klanten is het meest waardevol. Om respondenten op hun gemak te stellen kan je hun antwoorden anoniem verwerken. Of geef aan dat het gaat om een intern onderzoek waarbij hun uitspraken niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden.

💡 Overweeg je doelgroeponderzoek door een extern marketingbureau te laten doen. Het voelt anoniemer om met een tussenpersoon jouw ervaring over een product of dienst te delen, dan met een werknemer van die organisatie. Je creëert een veilige omgeving waarin respondenten hun ongezouten mening kunnen delen: de positieve en minder positieve ervaringen.

Aan de slag met jouw doelgroeponderzoek, maar heb je nog vragen? Stuur ons een appje via 06 21 36 08 23.

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *