Hashtags, je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan. Op Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest of bijvoorbeeld TikTok. Iedereen maakt er tegenwoordig gebruik van, maar waarom eigenlijk? Veel bedrijven ontgaan de juiste manier van hashtaggebruik en dus ook de impact ervan op de doelgroep. Zonde, toch? Daarom geven wij jou in deze blog een aantal handige tips over hashtags én hoe jij deze kunt toepassen op jouw social mediakanalen.

 

Wat is een hashtag?
Als wij de Dikke van Dale virtueel openslaan, dan lezen wij de volgende definitie:

Hash·tag: een combinatie van een hekje (#) en een aantal letters om aan te geven dat een bericht over een bepaald onderwerp gaat.

Oftewel: een hashtag is een markeringsteken om een onderwerp aan te duiden. Binnen social media wordt dit markeringsteken gebruikt om alle berichten die over een bepaald onderwerp gaan te bundelen. Onder de hashtag #puppy zal jij bijvoorbeeld alle berichten vinden die over puppy’s gaan. Superhandig, want wie wil er nou niet door een pagina struinen, volledig geweid aan schattige puppy’s? Precies, wij ook!

Doelen hashtags

Maar even to the point. Er zijn een aantal redenen waarom hashtags jouw bereik op social media groter zullen maken. Wanneer jij hashtags goed toepast, zal jouw online bereik vergroten. Het is namelijk een handige tool om ervoor te zorgen dat jouw ideale klant jouw bericht en boodschap ziet. Mits de gekozen hashtags relevant zijn voor jouw bedrijf, merk en doelgroep natuurlijk. Daarom raden wij aan om eerst een hashtagonderzoek te doen.

Hashtagonderzoek

Het is goed om te weten dat er meerdere soorten hashtags zijn. Slim dus om onderzoek te doen naar welke passen bij jouw social mediastrategie. Stel jezelf eerst de vragen: welke soort hashtags ga ik gebruiken en welke hashtags volgen mijn lezers? Om jou op weg te helpen met de antwoorden hiervan, hebben wij vijf soorten hashtags al voor jou op een rijtje gezet.

 

  1. High & Low Density Hashtags

High Density Hashtags zijn de meest gebruikte hashtags op social media. Voorbeelden hiervan zijn: #socialmedia, #instagram en #happy. Deze hashtags hebben een gigantisch bereik. Soms zelfs meer dan een miljard (!) posts. Ondanks deze hoge populariteit, zal jouw bericht snel ondersneeuwen in deze verzameling van berichten. Om beter op te vallen is het dus slim om ook Low Density Hashtags te gebruiken. Dit zijn hashtags die een stuk minder worden gebruikt. Namelijk ongeveer onder de 500.000 posts. Daarom is ons advies: gebruik beide. Een aantal High Density hashtags, gemengd met een aantal Low Density Hashtags. Hiermee zal jouw bericht hoger scoren en een groter publiek bereiken.

  1. Community Hashtags

De bekendste soort is de Community Hashtag. Deze hashtag hebben meestal te maken met een branche. Handig hieraan is dat jij deze ook kunt volgen. Hierdoor krijg jij alle berichten rond een specifiek onderwerp in jouw feed te zien. Ga dus op zoek naar hashtags die jouw branche typeren en die jouw community bereid is te volgen. Voorbeelden van Community Hashtags zijn: #meubelmaker #schilder #videomarketing en #healthcoach.

  1. Branded Hashtags

Naast Community Hashtags, praten wij jou ook bij over Branded Hashtags. Dit zijn unieke hashtags die door jouw bedrijf en doelgroep gebruikt worden. Vaak door bedrijven zelfbedachte hashtags. Denk hierbij aan een bedrijfsnaam of bijbehorende slogan. Voor bedrijven is het aan te raden om deze hashtags consequent te gebruiken. Zie het als gratis reclame. Bij content over een evenement dat jouw bedrijf organiseert, is het ook verstandig om de eventnaam als hashtag te gebruiken. Zo kunnen alle bezoekers deze gebruiken en is het makkelijk te zien wie er aanwezig zijn en wat er geplaatst wordt. Misschien nog belangrijker, jouw doelgroep maakt op deze manier content voor jouw bedrijf. Zo gebruikt Lowlands #LLfest, Jaarbeurs Utrecht #jaarbeurs en promoot Coca-Cola een campagne met #CokeStudio.

  1. Audience Descriptive Hashtags

Dan zijn er nog Audience Descriptive Hashtags. Dit zijn hashtags die jouw doelgroep typeren of die jouw doelgroep gebruiken. Een recruiter kan bijvoorbeeld de hashtag #career of #jobhunt gebruiken. Op deze manier maak je direct contact met je publiek. Zorg er daarom voor dat je hashtag voor herkenning zorgt. Gebruik vooral ook hashtags die jouw doelgroep zelf gebruiken.

  1. Trend Hashtags­

Als laatste behandelen wij Trend Hashtags. Dit zijn hashtags die gebruikt worden bij actuele gebeurtenissen en trends. Alle berichten die over deze belangrijke gebeurtenissen of trends gaan, zijn op deze manier makkelijk te vinden. Neem bijvoorbeeld de volgende: #jesuischarlie of recentelijk nog #blijfthuis en #staysafe. Deze kennen wij inmiddels allemaal. Zij boden ons een hulpmiddel om onze gevoelens en medeleven te uiten. Velen voelden zich verbonden. Maar denk voor jouw bedrijf vooral aan trends binnen jouw eigen branche. Het gebruik van Trend Hashtags kan slim zijn wanneer er trends en actualiteiten zijn waar jouw bedrijf op inspeelt of zich hard voor maakt. Voorbeelden zijn: #werkenindezorg #zerowaste en #industrieel.

 

Hashtaggebruik is dus ontzettend belangrijk, maar helaas soms nog een onderschoven kindje. Jammer vinden wij, want het brengt ons een stapje dichter bij de doelgroep. Heb jij daarom hulp nodig met de juiste inzet van hashtags om jouw boodschap te boosten? Onze creators denken graag mee welke hashtags het beste passen binnen jouw social mediastrategie. Neem gerust vrijblijvend contact op voor een kop koffie in Deventer.

En, wil jij niks missen van onze leerzame content? Volg dan de hashtag #frescononlinebranding en blijf op de hoogte van alle ins en outs op het gebied van online branding.

0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *