Meta (het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram) deed wederom een aanpassing in haar beleid. Deze keer stonden de aanpassingen rondom targetingmogelijkheden centraal. En juist deze aanpassingen hebben een behoorlijke impact op de marketinginspanningen van bedrijven. In deze blog vertellen wij meer over de veranderingen en wat dit inhoudt voor de advertentiemogelijkheden van jouw organisatie.

Over de afgelopen jaren zijn social mediaplatformen steeds slimmer geworden en werd het voor adverteerders steeds gemakkelijker om via deze platformen de juiste doelgroep voor hun advertentie te vinden. Door het instellen van gedetailleerde targetingmogelijkheden, kregen gebruikers zeer persoonlijke advertenties te zien. Dat het beperken van targetingopties eraan zat te komen was, met name vanuit privacy oogpunt, te verwachten.

Maar wat verandert er precies in Facebook Ads?

De veranderingen (welke per 19 januari 2022 zijn doorgevoerd en volledig verwijderd zijn per 17 maart 2022) hebben betrekking op vier belangrijke categorieën. Onderstaand zijn deze weergegeven:

– Seksuele oriëntatie
– Religieuze groepen
– Gezondheid
– Politieke overtuiging

Ook besloot Meta advertenties beter te categoriseren op basis van vereisten. Dit is met name van belang wanneer je advertentie gerelateerd is aan een lening, werkgelegenheid, huisvesting of maatschappelijke kwestie. Mocht de advertentie geschaald worden onder één van deze categorieën, dan is het ook niet meer mogelijk om de doelgroep aan te passen op leeftijd, geslacht of functies, waardoor er eigenlijk alleen maar ‘interesses’ overblijven. Dit alles om discriminatie te voorkomen.

Kan ik mijn doelgroep nog wel targeten?

Ondanks de wijzigingen binnen Facebook Ads, zijn er nog steeds mogelijkheden. Zo zorgen we er alsnog voor wij als marketeers campagnes uitvoeren die bij de juiste doelgroep zichtbaar zijn. Mits deze binnen de categorieën of verwijderde targeting opties vallen. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor:

Een brede doelgroep. Dit is een voor de hand liggende aanpassing, want met een brede doelgroep vertrouw je op het weergavesysteem (algoritme) van Facebook, waarbij zij de advertentie tonen aan de juiste mensen. Deze mensen worden met name gesorteerd op het advertentietype. Een brede doelgroep wordt vaak ingezet om nieuwe potentiële klanten te werven, welke voorheen nog niet van het bestaan afwisten.
De aangepaste doelgroep. Wie al eens eerder op Facebook heeft geadverteerd, weet hoe je een doelgroep op kan stellen. Een aangepaste doelgroep zijn doelgroepen bestaande uit mensen die je pagina hebben bezocht, of leuk hebben gevonden, opgestelde klantlijsten en het websiteverkeer. Dit is dus bestaande informatie welke Facebook van jouw pagina heeft opgeslagen, of door middel van een Pixel op de website binnen krijgt. Deze zijn dan ook bestaande mensen die al eerder interactie zochten met het bedrijf, waardoor zij meer betrokken zullen zijn bij de advertentie welke jij plaatst. Deze doelgroep kan vervolgens weer gebruikt worden om een vergelijking op te stellen.
Locatie targeting. Deze vorm van targeting is ideaal wanneer jouw bedrijf een fysieke winkel of locatie heeft welke bezocht wordt. Via deze mogelijkheid kan jij de advertentie laten zien aan mensen die in en rondom jouw locatie waren.
De automatische uitbreiding van een doelgroep. Dat Facebook beschikt over informatie en een algoritme, dat is geen geheim. Gebruik daarom ook de uitbreiding van jouw doelgroep door Facebook. Op deze manier kan Facebook jouw advertentie tonen aan mensen die buiten de initiële doelgroep vallen, zo voorspelt het systeem wie dit zijn, waardoor jouw prestaties worden verbeterd.

Worden andere platformen ook beïnvloed door deze wijziging?

Dat Meta deze wijziging als een van de eersten doorvoert, kan gevolgen hebben voor andere social mediaplatformen, zoals bijvoorbeeld Instagram (eigendom Meta) en op ten duur ook LinkedIn. Echter, was het tot nu toe alleen Meta die veel druk van haar gebruikers ervaart als het gaat om privacy en gevoelige informatie. Het is dan ook zeker mogelijk dat dit het begin is van meer wijzigingen, maar hier heeft het bedrijf nog niets over losgelaten.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de advertenties van jouw bedrijf of heb je praktische hulp nodig bij het inzetten van advertenties? Neem gerust contact met ons op. Onze online marketeers helpen jou graag!

0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *