SSI Social Selling Index LinkedIn

Wat is jouw Social Selling Index op LinkedIn?

De SSI Score, oftewel de ‘Social Selling Index’ score geeft aan hoe goed jij, als professional in jouw vakgebied, LinkedIn voor je laat werken. De Social Selling Index van Linkedin meet op een schaal van 0 tot 100 en je relatieve positie ten opzichte van andere professionals in je netwerk en branche. De SSI score is een leuk en handig middel om te bekijken of je inspanningen op LinkedIn effect hebben en tegelijk inzage te krijgen in waar jij nog eventueel kansen laat liggen. In het artikel leggen we je meer uit over de Social Selling Index en vind je ook de link om jouw eigen score te meten!

De SSI meet hoe effectief je bent in het creëren van je professionele merk, het vinden van de juiste personen, het uitwisselen van informatie en het opbouwen van relaties. De effectiviteit van iemands gedrag wordt onderverdeeld in 4 categorieën. Vervolgens wordt er per categorie een score tot maximaal 25 gegeven waardoor de maximale SSI score die je kunt behalen 100 is. De score wordt dagelijks bijgewerkt.

Er zijn 4 pijlers die de SSI score bepalen:

1. Het neerzetten van je eigen professionele merk
Je profiel op LinkedIn; hoe goed en up-to-date is dat en heb je recommendations en endorsements ontvangen.
2. De juiste personen vinden
Hoe goed weet je de juiste personen te vinden en hoe goed weet men jou te vinden (profile views).
3. De interactie aangaan met content
Effectief gebruik van het platform; het volgen van bedrijven en groepen maar ook wat je deelt en de social interactie die dat oplevert (likes, comments, shares).
4. Het opbouwen van relaties
De kracht van je netwerk; dus welke connecties heb je en op welk niveau. Zowel intern als extern. Hoeveel van mijn volgers zien mijn berichten?
 Op je eigen pagina kan je zien of jouw profiel voldoet aan bijvoorbeeld ‘zeer deskundig’. Hoe hoger de kwaliteit van jouw LinkedIn gebruik is, hoe meer voorrang je krijgt in de zoekresultaten van LinkedIn, maar ook in de tijdlijn.

  1. Organisch bereik is SSI ÷ 10
  2. In mijn geval SSI = 69
  3. Organische bereik = 6,9 %
  4. Als je profiel compleet is (zeer deskundig) dan x 2. Op je eigen LinkedIn profiel kan je vinden hoe je profiel beoordeelt wordt. In mijn geval is dit ‘zeer deskundig’, waardoor bij mij de verdubbelaar van toepassing is.
  5. Zeer deskundig = 6,9 x 2 = 13,8 %
  6. Ik heb 3207 volgers. 13,8% van mijn volgers (442 volgers) zullen gemiddeld mijn berichten zien.

 

Wat is nu een ‘goede’ SSI score? 


Staar je dus niet alleen blind op het verhogen van je SSI score. De score geeft bijvoorbeeld ook aan wat de gemiddelde score is van personen in jouw bedrijfstak en netwerk. Voor de één is een score van 60 goed, voor de ander 80 of 90. Daarnaast telt ook de interactie die je hebt met je doelgroep. LinkedIn ‘ziet’ wanneer mensen op jouw post reageren en jij hierop weer reageert. Deze interactie wordt beloond door LinkedIn waardoor jouw berichten door de algoritmes meer getoond gaan worden.

 

 

 

 

 

Meet jouw Social Selling Index hier: https://www.linkedin.com/sales/ssi

Wil jij jouw Social Selling Index score (of die van je collega’s) verbeteren, maar weet jij niet precies hoe? Neem dan gerust contact met ons op. Wij werken graag samen met jou aan een sterker persoonlijk merk!

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *