En dan is het april 2020 en lijkt de wereld in brand te staan. De gezondheid van onze naasten is opeens niet meer vanzelfsprekend. En net zoals veel andere ondernemers maak ik mij uiteraard ook zorgen om het bedrijf. Ruim twee jaar geleden gestart en gegroeid naar een mooi team van zes collega’s en een portefeuille van klanten waar ik trots op ben. Wij zijn in de gelukkige hoedanigheid dat wij voor klanten in diverse branches werken en het gros van onze klanten op dit moment hun dienstverlening door kan zetten. En wat blijkt, employer branding is belangrijker dan ooit…

Want “een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever” (Waasdorp, 2012), kan wel eens het cement zijn wat jouw team nu bijeenhoudt. Je werkgeversmerk is immers niet alleen gericht op het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook op het behouden van je huidige. Kortom, employer branding gaat ook over goed werkgeverschap. En daar denk ik zelf ook veel over na. En vraag ik mezelf soms af: Ben ik een goede werkgever?

Open en eerlijke communicatie
Ik geloof dat de tijd die wij eerder hebben geïnvesteerd in sfeer, vertrouwen en communicatie nu zijn vruchten afwerpt. Werken op afstand brengt zo zijn uitdagingen met zich mee maar in tijden van onzekerheid is het des te belangrijker om te delen. Zo hebben wij in de ochtend en aan het einde van de werkdag een online team meeting waarin we elkaar in vijftien minuten bijpraten. Dan is er uiteraard ook tijd voor digitale ‘koffiepraat’.

Waarom ik voor deze manier kies? Toen ik in loondienst werkte wilde ik ook altijd weten hoe het ervoor stond, gewoon de feiten zoals ze zijn en geen politiek correcte antwoorden. In ‘normale’ tijden breng ik het team al veel op de hoogte. In deze tijd is het nog belangrijker om echt als één team te opereren en alles te delen met elkaar. Zeker ook de lastige dingen. Gedeelde smart is halve smart.

Ik heb het geluk dat ik een team om mij heen heb verzameld die ik vertrouw en waarmee ik vol goede moed richting de toekomst kijk. Hierdoor kan ik nu dagelijks mijn collega’s bijpraten over de stand van zaken.

En dan is het toch weer lastig als er op één dag twee gewaardeerde klanten bellen die werkzaamheden ‘on hold’ zetten. Wat vertel ik mijn team en op welke manier doe ik dit? Moet ik mij kwetsbaar en open opstellen? Ben ik dan nog wel die kapitein die het team nu juist nodig heeft? Ik heb ervoor gekozen om het te communiceren zoals het is en onderbouwd met een aantal feiten en gelijk de ruimte te geven aan het team om hierover te praten en wat dit betekent voor de omzet. Daarbij bespreken we ook de offertes die wij, ook in deze tijd, mogen uitbrengen.

Wie heeft de mooiste thuiswerkplek
Wie heeft de mooiste thuiswerkplek, deze opdracht kregen ze in de eerste werkweek. Ze moesten foto of video insturen en de jury (mijn dochter en ik) hebben de mooiste werkplek uitgekozen en een leuk cadeau opgestuurd. Ook met simpele dingen kan je jouw team uitdagen in deze bijzondere tijd.

Ik kijk terug wat wij als organisatie in de afgelopen twee jaar gedaan hebben aan employer branding en ben ik blij dat ik vanaf dag 1 open en eerlijk gecommuniceerd heb en ik mijn mensen veel vrijheid en verantwoordelijkheid heb gegeven.

Blik op de toekomst
Zo zie ik elke ochtend mijn team weer met veel plezier aan de slag gaan. Daardoor bedacht ik me na anderhalve week al; we kunnen wel afwachten, maar er zijn nog genoeg kansen en lichtpuntjes. Ook in deze markt.

Daarom hielden we vandaag een eerste ‘beeldbel-brainstorm’ via Skype. Waar kunnen wij onze klanten op dit moment nog extra mee ondersteunen? Extra advertenties voor de webshop? Het communiceren van nieuwe werkwijzen? Het geven online workshops (niet gratis, maar inhoudelijk heel goed waardoor je de klanten echt wat leert) Kortom: Waar heeft markt de aankomende periode behoefte aan?

… en Actie!
Hier zijn gave ideeën uitgekomen die wij gelijk gaan toepassen in de praktijk, hoe gaaf is dat!

Wat voor mij ook employer branding is? Ik mag het proces faciliteren maar de collega’s mogen zelf de ideeën uitwerken. Je kent het wel, dat je vervolgens je eigen sausje erover wil gieten, dit probeer ik los te laten. Ze zijn vak volwassen en als ze willen klankborden hoor ik het wel. Ook ik blijf elke dag leren.

Heb je de afgelopen jaren gewerkt aan wat voor jou en je team het beste is, dan heb je hier nu echt profijt van. Je opereert als één team en kan, ook nu, volop met je klanten en prospects bezig kan zijn.

#samenstaanwijsterker

Bron: ‘Bouwen aan het nieuwe Employer Brand’, Waasdorp, 2012

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *