De feestdagen zijn achter de rug en werkend Nederland is weer begonnen. Daarom zetten wij zes belangrijke online tools of ontwikkelingen op een rij waarmee je als MKB’er dit jaar kan scoren! Trends die praktisch en toepasbaar zijn voor je eigen marketeer of die je makkelijk kan uitbesteden. Hier staan waarschijnlijk items tussen die grote bedrijven en multinationals al inzetten, maar ook bij vele MKB-bedrijven dit jaar écht op de agenda staan.

Display advertenties in Google Ads
Display advertenties is een onderdeel van Google Ads. Dit zijn advertenties die je bijvoorbeeld aan de zijkant ziet op websites, zoals buienradar.nl of nu.nl. De advertenties zijn te herkennen door de korte video’s, vaak met bewegende tekst of een bewegende afbeelding.

Wat zijn de voordelen van een display advertentie?
– Je naamsbekendheid vergroten.
– Je product of merk visueel zichtbaar maken.
– Je doelgroep bereiken buiten de ‘standaard’ social mediakanalen, zoals Facebook en Instagram.
– Je doelgroep herinneren aan jouw bedrijf of merk door het als remarketing in te zetten. Mensen die jouw website bezochten, zien op een later tijdstip jouw display advertentie via een ander medium (bijvoorbeeld via ad.nl).

Chatbots zorgen voor 24/7 bereikbaarheid van je organisatie
Binnen de B2C al heel gebruikelijk; het inzetten van een chatbot. Via het chatvenster van Facebook Messenger kunnen mensen op je website een vraag stellen. De chatbot geeft dan antwoord. Binnen de B2B zijn we vaak alleen tijdens kantooruren open. De chatbot is 24 uur per dag online en is er dus als een klant het wil.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van een chatbot?
– Een chatbot helpt de bezoeker zijn weg te vinden binnen jouw website. Gemak dient de mens. We hebben geen tijd meer om een hele website te bekijken en willen direct antwoord.
– Websitebezoekers haken minder snel af en bezoeken juist meer relevante pagina’s.
– Traditioneel werken we nog veel met gated content: formulieren die worden ingevuld voordat een whitepaper gedownload kan worden. Een chatbot kan dit op een veel natuurlijker manier doen en vraagt naar een e-mailadres op het moment wanneer dat echt van toepassing is.
– Je salesfunnel kan worden verkort, omdat je de prospect actief helpt met de juiste informatie. Je kan actief een demo aanbieden of de prospect kan zelf een afspraak inplannen met een accountmanager (dit kan je koppelen aan de outlook agenda).

Geen persona’s meer, iedere klant is uniek
Sinds de introductie van de beleveniseconomie in 2011 zijn veel bedrijven bezig geweest met het personaliseren van doelgroepen. Vaak aan de hand van ‘persona’s’. Wat zijn persona’s ook alweer? Dit zijn op maat gemaakte klant- of gebruikersprofielen om de kennis over doelgroepen ‘tot leven’ te brengen binnen de organisatie. Zij geven een naam en gezicht aan de verschillende klantgroepen. Markten en persona’s bestaan niet (meer): iedere klant is uniek. Hier moet je als organisatie ook naar handelen. Nieuwe technieken spelen ook een belangrijke rol in deze personalisatie van klantbeleving.

Voice search
Steeds meer mensen gebruiken voice search op hun smartphone. Uit een recente studie blijkt dat 31% van de smartphone gebruikers in de wereld minimaal 1 keer per week een voice search gebruikt. In 2020 zal dit alleen maar meer worden. Hoe laat ik voice search voor mijn organisatie werken? Bij het intypen van een zoekopdracht maak je vaak gebruik van een aantal steekwoorden, bijvoorbeeld ‘supermarkt Deventer’.  Met voice search is dit anders: daar stel je de vraag, “Hallo Google, waar vind ik een supermarkt in Deventer?”

Moet ik mijn website dan ook aanpassen? Wellicht. Je content op de website moet vragen bevatten. Maak bijvoorbeeld een pagina aan met veel gestelde vragen, waarbij je onder elke vraag een kort en simpel antwoord formuleert. Het verwerken van vragen in je kopteksten in je blogs werkt ook heel goed. Zorg dat de locatie van je bedrijf goed getoond wordt in Google Maps en zorg dat je plaatsnaam in je teksten en headers terugkomt.

Creatieve content
De afgelopen jaren was social media meer en meer gericht op conversie, traffic en e-commerce. Uiteraard is dit nog steeds heel belangrijk, maar in 2020 zal creatieve content ook op de agenda moeten staan. Er komt steeds meer content op de diverse social mediakanalen. Wil je opvallen dan moet je jouw creativiteit aanspreken. Dat creatie aan belang wint tussen alle content blijkt ook wel uit het feit dat Facebook aan animatie en film steeds meer voorrang geeft in de algoritmes (en jouw content dus meer getoond gaat worden aan de doelgroep).

Meten is weten
Natuurlijk: je wilt dat je content veel wordt gelezen. Hoe meer mensen in de See-fase, hoe beter. Maar het aantal views zegt niet direct iets over hoe jouw content is ontvangen. Kijk liever een stapje verder: Welke rol heeft je content bij het behalen van je organisatiedoel in 2020? Als jij workshops verkoopt dan wil je dat je content daaraan bijdraagt. Dat kan een harde of een zachte conversie zijn. Maak per stuk content een doel of een CTA (afhankelijk van in welke fase van de customer journey de content hoort) en meet het succes daarvan. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper, een inschrijving op je nieuwsbrief of een deelname aan een Webinar. Je kunt in Google Analytics doelen instellen, zodat je makkelijk kan bepalen hoeveel je content heeft bijgedragen.

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *