Zit jouw opa al op Facebook? Belt jouw oma jou al via WhatsApp? Dan zijn zij een duidelijk voorbeeld van de inhaalslag van ouderen op sociale media. Erg hip!

Het aantal jongeren dat sociale netwerken als WhatsApp, Facebook en Twitter gebruikt is in de afgelopen jaren niet veel veranderd. Het zijn juist de ouderen die een duidelijke opmars aan het maken zijn. Dat meldt het CBS bij het verschijnen van de publicatie ICT, Kennis en Economie 2017.

In 2016 was bijna 80% van de 12-plussers actief op sociale netwerken, in 2014 was dit nog bijna 72%. Drie kwart gaf aan dat zij berichten met anderen uitwisselen via Skype of WhatsApp. Twee jaar eerder was dit nog 63%. Ook de deelname aan andere sociale netwerken zoals Facebook of Twitter en aan een professioneel netwerk als LinkedIn nam tussen 2014 en 2016 licht toe.

Verschil sociale media gebruik tussen jong en oud steeds kleiner
Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot 65-jarigen nam toe van 70% naar 83%. Onder 65-plussers steeg dit aandeel in dezelfde mate, namelijk van 26% naar 39%. Vooral het direct uitwisselen van berichten nam fors toe onder 45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 15- tot 25-jarigen bleef het gebruik van sociale netwerken met 95% vrijwel gelijk.

Voor bedrijven betekent dit dat ook ouderen tegenwoordig bereikt kunnen worden via social media. Een bericht op Facebook plaatsen over groepsreizen naar een musical of een helpdesk voor ouderen via WhatsApp. Het kan allemaal! Frescon helpt je graag bij het opstellen van een passende contentstrategie zodat jij de doelgroep de informatie kunt geven die zij nodig hebben. Ook voor ouderen!

Bron: Centraal Bureau voor Statistiek.

Frescon Online Branding informeert je graag over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media, e-mailmarketing en contentmarketing. Meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

0 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *